traveldijkies.reismee.nl

Matera

Vanochtend toen we opstonden was het schitterend weer. We wilden eerst naar Lecce gaan maar we zagen op de weerberichten dat het daar bewolkt was. In Matera was het mooi weer, dus na het ontbijt op weg naar Matera. We namen de weg binnendoor en dit was toch wel anderhalf uur rijden. Toen we daar aankwamen was het toch wel even zoeken naar een parkeerplek. Uiteindelijk vonden we een parkeergarage, maar dit was toch nog wel een stukje lopen naar de oude stad. Matera is een dorp wat op de lijst van Unesco werelderfgoed staat. Het ligt in de streek Basilicata en niet in Puglia. Het ligt op een berg en bestaat uit heel veel grotwoningen en verschillende oude wijken ofwel Sassi. We stopten natuurlijk eerst voor een bakje koffie en een panini. Daarna op weg naar de Sassi. Het is schitterend om te zien en een hele beleving. Onwijs veel trappen en straatjes. Je doolt door allerlei straatjes en er zijn ook veel kerken ofwel Duomo’s. Het was prachtig weer en we liepen ook naar de buitenrand waar je zicht had op het dal ofwel de Gravina. Ook had je zicht op de oude grotwoningen. Op een piazza weer een espressino genomen en genoten van de omgeving. Na weer klimmen en dalen op een andere piazza een appeltje gegeten. Om half 6 gingen we weer op weg naar de auto. We wilden eerst daar nog wat eten maar alles gaat hier pas vanaf 7 uur open. We hadden de terugweg de snelweg genomen en gingen terug naar ons verblijf waar we ons even hebben opgefrist en toen door naar Cisternino zijn gegaan.In Cisternino bij Doppio Zero een pizza gegeten. We hadden geen vooraf en geen toetje of koffie. We wilden snel weer terug naar ons verblijf omdat we best wel moe waren van een mooie en voldane dag. De stappenteller stond vandaag op 15500 en dat is ongeveer 9 km lopen. Pfffff morgen een dagje bij het zwembad als het mooi weer is.

Annemiek

Zoooo weer volop gezien en genoten, hoe is het met Erik zijn knie na al die stappen.

Annie & Pieter Dijk

Goed gedaan en nu maar weer even rustig aan!