traveldijkies.reismee.nl

Locorotondo en Alberobello

Vandaag werd om half 9 ons ontbijtje gebracht aan de deur! Helaas vandaag bewolkt, dus besloten we om wat te rijden en wat dorpjes te bekijken. Na ons ontbijt zijn we om half 11 gaan rijden. Overal onderweg zien we al de beroemde Trulli! Leuk gezicht al die huisjes! Rond 11 uur kwamen we aan in Locorotondo. Ik had ergens gelezen dat je ergens kon parkeren vlak bij het centrum voor 60 cent per uur! (waar vind je dat in Nederland!). Dankzij onze tomtom vonden we gelijk deze parkeergarage. Locorotondo ligt hoog op een berg en is een rond dorp. Het bestaat ook uit witte huisjes maar met een schuin dak en hele kleine straatjes. Dit dorp behoort tot de "borghi piu belli d'italia" een van de mooiste dorpjes van Italie. Het was natuurlijk eerst tijd voor een bakje koffie! Daarna gewandeld door de kleine straatjes. Geweldig om te zien. Daarna door naar Alberobello. Dit dorp staat onder bescherming van Unesco. Het bestaat uit ongeveer 1000 trulli! Een trullo is een rond wit huisje met een zwart kegelvormig dak van losse stenen. Vroeger bouwden ze deze huisje zo met losse stenen, want zodra de belastinginner kwam werden de daken gelijk afgebroken, zodat het leek dat ze geen huis hadden. Het is wel erg toeristisch maar het heeft ook wel wat. Het is toch uniek. Eerst gingen we ergens lunchen op het plein. Erik had de beroemde pasta "orrechiette" (wat oortjes betekent) uit deze streek en ik een mix grill. Daarna gewandeld en geklommen door het dorp heen. Ze hebben zelfs een kerk in trullo vorm, en een siameese trullo! Schitterend om te zien. Heel apart. Daarna terug naar onze auto waar we op de terugweg nog wat boodschappen hebben gedaan. We waren ongeveer 4 uur weer terug bij ons verblijf. Het is helaas fris dus kunnen we niet meer buiten zitten. De eigenaars zijn erg vriendelijk en willen alles voor ons doen of uitzoeken. Ik had gevraagd of er ergens een kookcursus was in de omgeving, omdat dat mij heel erg leuk lijkt. Jolanda de eigenaresse ging gelijk aan de slag. Ze vond dit zo een leuk idee dat zij dit gelijk geregeld heeft voor ons. De buurman zijn moeder , een echte nonna, wil dit voor ons doen. We gaan dinsdagmiddag bij hun thuis pasta maken, koken en gezellig met elkaar opeten. Hoe geweldig is dit! Ook een wandeling van 3 uur met gids heeft ze voor ons voor zaterdag geregeld. Erg leuk hoor , Jolandais zo enthousiast! Na wat gelezen te hebben zijn we om half 7 gaan eten. Wel in ons huisje, soep met brood, we hadden geen zin meer om eruit te gaan vanavond. Hopelijk is het morgen wat beter weer.

Adriënne van 't Hart

Al heel wat gedaan en gezien zo een eerste dag. Leuk dat jullie pasta gaan maken. We lezen wel of het gelukt is.
Groetjes Peter 3nbAdriënne

Je zus

Fijn dat het zo goed gaat en jullie lekker op avontuur kunnen om al dat moois te gaan zien en proeven. Ben benieuwd hoe het gaat met koken, veel plezier!

Wil Dijk

Jullie hebben al heel wat ondernomen zo deze eerste dag, en lekker gegeten zo te zien, genieten mee van jullie verhalen, ben benieuwd hoe het gaat met jullie koken, maar dat zal wel lukken. Fijne dag en veel plezier.

Annie & Pieter Dijk

Wat een onderneming en wat hebben jullie al veel gezien

Annie & Pieter Dijk

...en genoten. Leuk hoor maar het zou voor deze twee oudjes dus niets meer zijn. Dus... geniet voor 4.
Nog veel plezier en tot de volgende blog.