traveldijkies.reismee.nl

Olympos

Vanmorgen vroeg vertrokken naar Olympos of ook wel genaamd Olymbos. Het is het meest traditionele dorpje in het noorden van het eiland. Het ligt ongeveer 45 km van Pigadia en is tegenwoordig te bereiken via een weg die moeilijk te rijden is met veel haarspeldbochten. Aan deze kant van het eiland zijn ook geen benzinestations, vandaar dat wij gisteren nog wel getankt hebben voor de zekerheid. Vroeger voordat de weg er was (sinds 1979 ) was het dorp alleen te bereiken via zee. Het dorp staat op de lijst van Unesco. De vrouwen lopen hier ook nog in de traditionele klederdrachten. De reis erheen duurde ongeveer 2 uur, dit komt door alle bochten. De heenreis rijd je ook vlak langs de afgrond, met soms kuilen en stenen op de weg. Wij werden gelukkig ook niet misselijk van al die bochten. De reis is intensief maar loont de moeite als je opeens het dorp in de bergen ziet liggen. Het is een dorp met vele trappetjes en steegjes en met veel souvenierswinkeltjes. Het heeft ook wel wat weg van Volendam, maar toch leuk om gezien te hebben. We hadden op een dakterras eerst wat gedronken met zelfgemaakte baklava. Daarna wandelden en klommen wij door het dorp heen. Bij een traditionele bakkerij hadden we heerlijke broodjes met feta gekocht, deze kwamen zo uit de oven. Deze hebben we opgegeten vlakbij de oude windmolens, met een prachtig zicht op de zee. Af en toe kwamen er ook wolken over het dorp, omdat het zo hoog gelegen is. Gelukkig is het hier ook niet zo warm als de afgelopen dagen. Ook hebben we nog een Byzanthijnse kerk bezichtigd, waar heel veel gouden fresco’s waren. Na ongeveer 2 uurtjes rond gelopen te hebben, vertrokken we weer voor onze intensieve reis terug naar onze studio. We waren rond half 4 weer terug en zijn we weer bij het zwembad gaan liggen. Vanavond gaan we weer bij de Italiaan eten, mmmm! Morgen nog 1 dag de auto, dus dan gaan we onze laatste toer rijden.

Adriënne

Weer een mooie tocht. Die smalle wegen is volgens mij echt grieks, helemaal door de bergen. Maar wel de moeite waard.

Marion

Leuk om te lezen! Wel weer een avontuur met de haarspeldbochten maar wel de moeite waard, geniet er van!