traveldijkies.reismee.nl

Relaxdag

Vandaag hadden we geen auto meer. Dus maar heerlijk vandaag bij het zwembad gelegen. We hebben gezwommen, gelezen, gepuzzeld en wat gedommeld. Tussen de middag bij het zwembad een Griekse salade gegeten en Erik een tosti. Dus niet veel te schrijven vandaag. Alleen s’avonds zouden we naar Pigadia gaan lopen om te eten, maar toen we langs “To Perasma” liepen, besloten we toch maar om hier weer te eten. Erik had Stifado en ik een Beef Steak. Het was weer heerlijk. Morgen nog een laatste dagje bij het zwembad, want vrijdag gaan we alweer naar huis.

Menetes

Vandaag was onze laatste dag dat wij de auto hadden. Na het ontbijt rond half 11 reden we eerst richting Pigadia. Vanuit hier is het maar 8 km rijden naar Menetes, maar natuurlijk wel weer met veel bochten. Menetes ligt op een hoogte van 350 meter en ligt tussen de rotsen. Vroeger bouwden ze juist de huizen hoog in de bergen vanwege de aanvallen van piraten uit zee, dit was een veiliger plek zo hoog gelegen. Aangekomen boven parkeerden we voor het dorp en liepen wij de gezellige straatjes door. Ook hier weer wit/gekleurde huisjes en bloemen. We waren naar de grootste kerk van het dorp geklommen “Kimissi tis Theotokou”. Vanaf hier heb je schitterend zicht op de zee en Pigadia. De kerk was helaas gesloten. Beneden in het dorpje hebben we koffie gedronken in een klein cafe! Daarna reden we weer naar beneden, we waren ook nog even gestopt bij een oorlogsmonument, maar de wind was hier zo erg dat we haast niet overeind bleven. Hierna reden we door naar Amoopi, hier hebben we even bij het strand gekeken. Toen door naar Pigadia, het was al 1 uur, dus we hadden wel trek gekregen. In het centum vonden we een soort hamburgertent waar ze pita gyros verkochten. De meeste winkels en restaurants gaan pas eind van de middag open. De pita gyros was lekker maar erg groot. Hierna reden we weer terug naar onze studio, waar we de rest van de middag bij het zwembad hebben gelegen. Om half 7 hadden we de auto ingeleverd en zijn we weer bij “To Perasma” gaan eten. Het smaakte ons weer goed. Toen nog even buiten gelezen, maar de oogjes hadden het zwaar lol!

Olympos

Vanmorgen vroeg vertrokken naar Olympos of ook wel genaamd Olymbos. Het is het meest traditionele dorpje in het noorden van het eiland. Het ligt ongeveer 45 km van Pigadia en is tegenwoordig te bereiken via een weg die moeilijk te rijden is met veel haarspeldbochten. Aan deze kant van het eiland zijn ook geen benzinestations, vandaar dat wij gisteren nog wel getankt hebben voor de zekerheid. Vroeger voordat de weg er was (sinds 1979 ) was het dorp alleen te bereiken via zee. Het dorp staat op de lijst van Unesco. De vrouwen lopen hier ook nog in de traditionele klederdrachten. De reis erheen duurde ongeveer 2 uur, dit komt door alle bochten. De heenreis rijd je ook vlak langs de afgrond, met soms kuilen en stenen op de weg. Wij werden gelukkig ook niet misselijk van al die bochten. De reis is intensief maar loont de moeite als je opeens het dorp in de bergen ziet liggen. Het is een dorp met vele trappetjes en steegjes en met veel souvenierswinkeltjes. Het heeft ook wel wat weg van Volendam, maar toch leuk om gezien te hebben. We hadden op een dakterras eerst wat gedronken met zelfgemaakte baklava. Daarna wandelden en klommen wij door het dorp heen. Bij een traditionele bakkerij hadden we heerlijke broodjes met feta gekocht, deze kwamen zo uit de oven. Deze hebben we opgegeten vlakbij de oude windmolens, met een prachtig zicht op de zee. Af en toe kwamen er ook wolken over het dorp, omdat het zo hoog gelegen is. Gelukkig is het hier ook niet zo warm als de afgelopen dagen. Ook hebben we nog een Byzanthijnse kerk bezichtigd, waar heel veel gouden fresco’s waren. Na ongeveer 2 uurtjes rond gelopen te hebben, vertrokken we weer voor onze intensieve reis terug naar onze studio. We waren rond half 4 weer terug en zijn we weer bij het zwembad gaan liggen. Vanavond gaan we weer bij de Italiaan eten, mmmm! Morgen nog 1 dag de auto, dus dan gaan we onze laatste toer rijden.

Spoa en Mesachori

We besloten na het ontbijt en een paar baantjes zwemmen, om vandaag toch een tocht te gaan maken. Via Aperi naar boven gereden naar Spoa. Dit gebied hier is erg rotsachtig en heuvelig. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan in Spoa, het ligt erg leuk gelegen op een berg met zicht op zee. Bij het plaatselijke café hebben we maar fris besteld, want het zaakje zag er niet uit. Dit café was ook het enige wat er was in het hele dorpje! We hebben door de straatjes gewandeld en we waren er ook zo weer doorheen. Hierna gingen we boven over naar de andere kant van het eiland naar Mesachori. Dit was ook een leuk wit dorpje met smalle straatjes en trappetjes. We hebben even een stukje gelopen naar beneden naar het kerkje, maar de warmte (gaf 32 gr aan) was best wel erg. We besloten snel weer naar de auto met airco terug te gaan. We reden via de kust en via Lefkos weer naar beneden. Onderweg maakten we foto’s van de ruige zee aan deze kant van het eiland. We zagen ineens een bord staan met taverna “under the trees”. Ik had hier over gelezen en de hostess had verteld dat ze daar heerlijk eten hadden. Dus wij via een steile weg naar beneden naar de taverna. We zaten daar prachtig met uitzicht op zee. We hadden wat gerechtjes besteld en een Griekse salade. Het was inderdaad heerlijk eten, we hebben ervan genoten. Daarna reden we via Piles en Aperi weer terug naar onze studio, waar we rond half 4 aankwamen. We hebben toen nog lekker bij het zwembad gelegen, want het was vandaag een warme dag. ’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten. Morgen willen we naar Olympos rijden. Dit is ongeveer 2 uur rijden met haarspeldbochten en ligt bijna in de top van het eiland.

Amoopi

Bij het opstaan was het weer erg warm, dus na het ontbijt ging ik vast wat baantjes zwemmen in het zwembad. Daarna besloten we om naar Amoopi te gaan, naar een leuk strandje. Amoopi ligt ongeveer 17 km van ons vandaan, dus geen lange rit. Het laatste gedeelte naar het strandje toe is wel weer een aardige afdaling, maar weer een prachtige plek. We konden nog net 2 stoelen en een parasol huren, want t was al aardig bezet. Het is ook zaterdag vandaag, dus veel Grieken gaan ook naar het strand. Het was ook hier weer prachtig helder water en met veel rotsen. We hadden weer een heerlijke dag, met zwemmen, snorkelen, lezen en een lekkere lunch. Om 4 uur besloten we terug te gaan en nog bij het zwembad te gaan liggen. En natuurlijk weer een Frappe te nemen! Na het douchen zijn we met de auto naar Pigadia gereden. We hadden ergens gelezen dat er ook een heerlijke Italiaan zat in het stadje, genaamd “da Nella”. De eigenaar was ook een Italiaan. Het restaurant lag in een zijstraatje, en zag er gezellig uit met een mooie bougainville over de overkapping. We bestelden allebei een pizza, deze waren zo lekker en met een hele dunne bodem! Bellissimo mmmm. Dit was weer eens even wat anders dan al het Griekse vlees. Na het eten zijn we nog ergens een ijsje gaan eten en nog weer wat gewinkeld. We gaan morgen proberen om weer een tocht te maken, ondanks de warmte!

Kyra Panagia

Vandaag zouden we weer een toer gaan rijden, maar het was bij het opstaan erg warm! We besloten maar naar een mooi strandje te gaan. Ik had eerst maar even mijn schriftje en de kaart erbij gepakt om wat uit te zoeken. We besloten naar Kyra Panagia te gaan. Vanuit de haven van Pigadia (Karpathos stad) vertrekken er verschillende boten naar 3 strandjes waar je kunt zwemmen en snorkelen. Kyra Panagia is een van die strandjes. De weg erheen is ongeveer 3 kwartier rijden, maar een spectaculaire weg met haarspeldbochten, kuilen, afgronden en steile afdalingen. De beloning als je op het strand komt is groot. Daar hebben we 2 ligbedden en een parasol genomen. Wat een schitterend blauw water om te zwemmen en te snorkelen. We hebben genoten daar en het was heerlijk uit te houden met dat zeewindje. Bij “Kavos” een strandtent hebben we een hamburger genomen. We zaten prachtig aan zee! Aan het eind van de middag gingen we weer terug, nu had ik de diepe afgrond aan mijn kant, dit was wel even slikken. Bij de studio aangekomen, hebben we nog even bij het zwembad gelegen. Ons zwembad is tot 8 uur s’avonds open, dat is wel fijn. Na het douchen zijn we naar “Maistrali” gereden, een restaurant aan zee. Daar zaten we heerlijk en zagen we de maan opkomen. Het eten was weer veel, maar erg goed! Thuis koffie gedronken en nog op ons plaatsje buiten gezeten.

Route 1

Vanmorgen werd om 9 uur de auto gebracht, een vrij nieuwe Suzuki Swift hybride! We hadden eerst nog buiten ontbeten toen we op weg gingen voor onze 1e route! Via Pigadia naar Aperi en door naar Volada. Het eiland is erg bergachtig en rotsig, de wegen zijn hier erg bochtig maar goed te rijden, alleen de wegen door de dorpjes zijn erg smal. Het eiland is 12 km breed en 46 km lang, dus geen groot eiland! De huisjes in de dorpjes zijn wit met pastelkleuren. Erg mooi en gezellig! Daarna reden we door naar Othos, dit dorpje ligt op 510 meter hoogte, daar hebben we op een balcony iets gedronken. Toen weer door naar Pyles en Finiki. Finiki is een vissersdorpje met een kleine haven. Daar hebben we even gestopt en wat foto’s gemaakt, het was daar erg warm! De temperatuur gaf 32 gr aan in het dorpje. Onderweg stopten we ook regelmatig bij elk mooi uitzichtpunt om foto’s te maken. Vandaar gingen we door naar Arkasa , ook een leuk dorpje! Bij een taverna “Petalouda” hebben we gegeten. Ze hadden daar lekkere Pita’s voor maar 3,50 en erg groot. Nog een Griekse salade erbij en we hadden weer goed gegeten. Hierna door naar Menetes, dit is ook een prachtig bergdorpje met mooie huisjes. Hier zijn we langs gereden omdat we daar van de week nog apart naar toe willen. Via deze weg weer naar Pigadia naar onze studio gereden. Daar hebben we tot half 7 bij het zwembad gelegen. We zwemmen, lezen en doen een dutje, haha! En natuurlijk weer een lekkere Frappe gedronken. We hadden buiten een broodje gegeten, omdat we nog vol zaten van de pita,s! Weer een mooie dag gehad! Morgen gaan we weer een route rijden.

Rustdag en Pigadia

Vandaag na het ontbijt zijn we om 11.15 uur naar de Poolbar gegaan, waar de hostess van Sunweb kwam. Wij wilden bij haar graag een auto huren, omdat wij al verschillende verhalen hadden gehoord over hoge prijzen en zelfs dat er haast geen huurauto te krijgen is. Er waren 3 excursies, ook wel prijzig maar deze gingen allemaal met een boot. Aangezien er hier veel wind is zien wij hier maar vanaf. We hebben toch maar een auto gehuurd, ondanks de hoge prijzen, we willen toch wat zien hier op het eiland. We krijgen morgen een Suzuki Swift hybride en dan voor 6 dagen. Daarna zijn we lekker de hele dag bij het zwembad gaan liggen. Heerlijk zwemmen, lezen en genieten van een Griekse Frappe! Wat hebben we het weer goed. Om 6 uur zijn we naar het haventje van Pigadia gelopen , dit was ongeveer een half uur. Pigadia ook wel genaamd Karpathos-stad is een klein stadje met een gezellig haventje met allemaal restaurants en daarachter straatjes met souvenierwinkeltjes. Bij het haventje zijn we gaan eten bij “Mamma Maria” Erik had Stifado en ik een mixed Grill! Genoten daar van de zonsondergang. Daarna nog slenteren langs de souvenierwinkeltjes en nog wat Griekse kruiden gekocht. Bij een Italiaan een ijsje genomen en Erik cappoccino. Daarna weer terug gelopen naar onze studio. Was een heerlijke dag!